Visa endast rubriker

Informationen når inte fram

KLT har under februari fått två rapporter om överfulla bussar, under januari ingen rapport alls, hävdar Katharina Sejsing som ansvarar för trafikfrågor på Kalmar Läns Trafik AB.

– Det kan vara så att den information som lämnas kring sådana här händelser, så att säga, inte når ända fram. Informationen stannar någonstans på vägen. Det är inte så att vi är kallhamrade. Uppstår det problem så ska vi försöka lösa det, säger hon.

I höstas fick KLT klagomål på bussturer med liknande problem. Då, säger hon, löste KLT situationen genom att sätta in större bussar. Sedan september och fram till februari har hon inte uppfattat några klagomål alls.

– Att ha stående passagerare i bussen är inte förbjudet, men om det gång på gång inträffar på samma tur försöker vi sätta in förstärkning. Det har vi gjort på flera ställen i länet det senaste året, då har vi förstärkt morgon- och kvällsturer. Men vi behöver rejält med information innan vi går in med extra resurser. Det knepiga i sammanhanget är gymnasieeleverna som går på tioveckorsschema som varierar. Då kan det bli att de åker på andra turer vissa perioder. Det gör det svårt för oss att planera, säger Katharina Sejsing.