Visa endast rubriker

Hon designar ölglas åt Spendrups

Bryggjätten Spendrups och Orrefors Kosta Boda har tillsammans tagit fram ölglas som Erika Lagerbielke har ritat.

– Det var ett jättekul samarbete som resulterade i tre olika ölglas. Konceptet är detsamma som vinglasserien Difference som jag ritade 2002. Jens Spendrup är lika engagerad i öl som jag är i glas. Jag lärde mig mycket om öltillverkning, säger Erika Lagerbielke, formgivare Orrefors.
De nya ölglasen ska lanseras i varumärke Orrefors namn under vecka 10 2010. Formgivaren Erika Lagerbielke har för Orrefors tidigare ritat storsäljande servisen Intermezzo och gjort flera serier för finsmakare av vin. Hon samarbetade med Johan Spendrup och vinskribenten Bengt-Göran Kronstam.
– Jag och Torsten Jansson är gamla vänner och det här har vi pratat om i flera år. Initiativet är hans och idén tog form under våren 2009. Det är ett sant nöje att bidra till utformningen av glasen och jag är glad över att samarbetet höjer den svenska ölkulturen. Att få samarbeta med Orrefors, som är bland de absolut främsta inom svenskt glashantverk, är en fantastisk möjlighet, säger Jens Spendrup, vd Spendrups.
Orrefors Kosta Bodas tillförordnade vd Torsten Jansson säger i pressmeddelandet att glaset är otroligt viktigt för helhetsupplevelsen när man dricker något. "Jag är glad över att Orrefors, som första svenska glasbruk, kan leverera vackra glas som lyfter fram smak och doft i olika ölsorter på ett ypperligt sätt."
– Vi som bryggare är väldigt måna om att ölglasen ska vara anpassade efter vår kontinentala ölkultur. Jag tycker att ölglasen är minst lika viktiga som vinglasen, säger Jens Spendrup.
Det perfekta ölglaset enligt Jens Spendrup är tulpanformat. Den formen lämpar sig enligt honom bäst för det svenska lagerölet.
– I Sverige har vi kommit långt inom vinkulturen. Ölkulturen har de senaste tjugo åren tagit fart. Men vi har en lång att gå till hurv de har det i Tjeckien och Tyskland. Glaset är en väldigt viktigt del i en kedja av bryggare och krögare, säger Jens Spendrup.