Visa endast rubriker

Hårt tryck på bussarna

Kollektivtrafiken ligger på sin maximala kapacitet och behöver fler bussar. Hösten har inneburit att rekordmånga väljer bussen och efter slopandet av gratisparkeringarna förväntas ännu fler åka kollektivt.

KLT går snart på knäna. Överfulla bussar trots en allt tätare turlista gör att man kanske måste se sig om efter fler bussar. De 24 innerstadsbussarna går för fullt nu när Kalmarborna har upptäckt att bussen är bra sätt att ta sig till jobbet. Förutom att ett ökat miljötänkande, bränslepriser och parkeringsavgifter spelat roll handlar det också om hur Kalmar organiserat sin statstrafik.
Det har blivit rakare körningar med färre stopp och framförallt tätare avgångar, så täta att tidtabeller snart kan vara ett minne blott.
– Vi har framfört önskemål om att slopa tidtabeller för vissa sträckor under högtrafik, säger Lars Bergström kollektivtrafikansvarig på kommunen.
Redan idag går det dubbla turer på sträckorna som norrut och till Smedby. Det innebär att två bussar går var tionde minut.
– Slopar vi tidtabellen kan folk ta det lite lugnare och behöver inte stirr sig blinda på en viss avgång, de vet att en buss kommer inom fem minuter ändå, säger Lars Bergström.
Bussåkandet har ökat med över tio procent under hösten och slopande av gratisparkerandet har redan märks på bussarna, alltfler väljer kollektivtrafiken.
– Jo visst har det märks, det har bara gått två dagar sedan de tog bort gratisparkeringarna men bussarna har garanterat varit mer besökta under måndagen och tisdagen, säger busschauffören Rolf Nyberg.
Han kör mellan Borgholm och Kalmar och har märkt hur det blivit alltfler passagerare i bussen.
Men tidtabellerna är nu också så tajta att det är svårt att hinna med. Flera personer har ringt in och rapporterat förseningar, något man måste vara uppmärksam på menar Lars Bergström.
– Det är en helt ny generation som vi ska lära åka buss nu och även andra nya passagerare. Då måste vi vara oerhört noga med att erbjuda kvalité, annars tappar vi dem lika snabbt som de kom.