Visa endast rubriker

Glasriket lockande för svenska turister

70 procent av svenskarna skulle vilja besöka Glasriket under det kommande året och hela 96 procent av alla som besökt området vill komma tillbaka.

Det visar en färsk undersökning som gjorts av konsultföretaget Graffman AB på uppdrag av AB Glasriket.
Undersökningen har genomförts under december-januari för att bland annat ta reda på hur välkänt Glasriket är som besöksmål, vilka styrkor som finns och vad som kan utvecklas för att fler ska välja att åka dit.
Undersökningen är en del i det projekt som just nu pågår för att utveckla turismen, skapa tillväxt i besöksnäringen och ökad sysselsättning i Glasriket.
Resultatet visar också att 37 % av de tillfrågade tycker att Glasriket har blivit mer intressant att besöka på senare tid. Detta på grund av att utbudet har utvecklats och att det finns mer att göra, exempelvis mer shopping och tillkomsten av Kosta Boda Art Hotel och Kosta Outlet.
För att locka fler besökare behövs, enligt undersökningen, fler boendemöjligheter och ett större utbud av restauranger, men också fler aktiviteter och sevärdheter inom naturbaserade upplevelser.
Även fler barn- och familjeupplevelser efterlyses. Man behöver även locka besökarna att stanna över en längre tid. Idag stannar den största andelen av turisterna enbart över dagen.
- Utmaningen ligger i att få besökare att stanna fler dagar i Glasriket. Här måste vi bli bättre genom att bredda utbudet, paketera kombinerade aktiviteter och marknadsföra dessa på ett effektivt och träffsäkert sätt, säger AB Glasrikets vd Carolina Thaysen.
För att stärka marknadsföringen och locka fler besökare från utlandet behöver Glasriket enligt undersökningen ingå i ett större sammanhang och samverka med exempelvis Småland, Öland, Kalmar, Växjö och Astrid Lindgrens värld samt transportföretag och researrangörer.
AB Glasriket är en marknadsföringsorganisation som ägs av 14 glasbruk och de fyra kommunerna Emmaboda, Lessebo, Nybro och Uppvidinge.