Visa endast rubriker

Flera affärer kan ge framtida jobb

Faurecia Emissions Control Technologies i Torsås har många affärer inom räckhåll framöver som kan leda till att fler får sysselsättning.

Torsdagens varsel om uppsägning av totalt 85 medarbetare på företaget kommer troligen att genomföras. Detta till följd av att koncernen fullföljer tidigare beslut och flyttar produktionen av svetsade plåtgrenrör till person- bilar utomlands till Pisek i Tjeckien.

Men mycket är på gång när det gäller de nya produkterna laddluftrör, oljerör och svetsade plåtgrenrör till tunga fordon. Men de ligger ett år till ett och ett halvt år fram i tiden. Under mellantiden blir det därför troligen en svacka i produktionen när de fyra produktionslinjerna plåtgrenrör successivt försvinner. Flytten kan dock komma att försenas tidsmässigt och det skulle i så fall ge mer sysselsättning.

Kristian Althini, chef på företagets Tech Center, var med under tors- dagens presskonferens. Han ser stora möjligheter med de nya produkterna. För ett år sedan fick företaget en order på laddluftrör till Volvo personvagnar värd cirka 25 miljoner kronor per år.

– Leveranserna går i gång nu under våren. Denna vecka hoppas vi på att få ytterligare en liknande affär. Därpå har vi ett och ett halvt års startsträcka till nästa produktionsstart. Ford, Volkswagen, Landrover, Audi, Honda och en del andra för oss nya biltill- verkare har också visat intresse av att köpa laddluftrör från Faurecia i Torsås.

– Alla fordon som har en turbo är försedda med laddluftrör. Så här finns en stor marknad. En annan aspekt är att vi går mot mindre motorer i världen. För att kompensera de mindre motorerna så lär många av dem förses med en turbo.

För tre år sedan tog företaget kontakt med Scania i Södertälje för att göra affärer. Leveranserna av oljerör och andra rörsystem rullar på och fler är på gång. Sedan tidigare har också Tech Center ett uppdrag av Scania att utveckla ett svetsat plåtgrenrör till lastbilarna.

Tech Center har väldigt mycket att göra just nu. När utvecklingen av plåtgrenrören till personbilar flyttas till Bavans i Frankrike eller kanske tyska Augsburg är inte bestämt.

– Vi är överbelamrade med jobb. Vi hjälper även forna konkurrenten Emcon, som nu ingår i vår gemensamma koncern, med uppdrag till bilkunder i både Brasilien, USA och Europa, säger Kristian Althini.