Visa endast rubriker

Första båten till Nordstreamledningen lastades

Nu är utlastningen av sten från Oskarshamns hamn till Nordstreamledningen igång för fullt.

Den bredaste båten någonsin i Oskarshamns hamns historia lastades under tisdags- och onsdagsdygnet. 162 meter långa och 38 meter breda hollandsregistrerade Seahorse lastade 16 500 ton sten, som Eagle Rock brutit i stenrika Påskallavikstrakten.
– Seahorse är sex meter för bred för att kunna passera i panamakanalen, berättar fartygets kapten Raymont Jacobs.
Seahorse är ett mycket specialiserat fartyg där lasten ska tömmas på Östersjöns botten för att bli bädd för Nordstreamledningen.
– Vi får order från projektledningen hur lasten ska läggas ut. Det blir på centimetern rätt, säger Raymont.
Han visar på monitorer som är kopplade till undervattenskameror så arbetet kan följas hela tiden från fartyget. Ritningar har gjorts över hur mycket som behöver läggas ut. Det följer bottens topografi.
Sammanlagt nio resor ska nu Seahorse göra till Oskarshamn. Tanken är att fartyget ska komma hit var tredje dag. Sedan blir det ett annat fartyg som kommer i september och hämtar mer.
– Vi har två kranar igång från hamnens sida. Två skopor tömmer en lastbil. Skopan tar 15-17 ton i stöten. Ett kranlyft och avlastning tar en minut. Vi hinner med minst 750 ton i timmen, berättar hamnens Claes Molldén.
– Vi räknar med att det tar arton timmar att fylla fartyget.
Tanken var att Seahorse skulle lämna Oskarshamn vid sextiden på onsdagsmorgonen.
Totalt behövs 900 000 ton i år för att bygga upp bädden för ledningen. Finska infrusna hamnen Kotka är en annan leverantör.
– Först blir det en ledning som börjar leverera gas vid slutet av året. 2011 byggs den andra och då behövs mer sten, berättar superintendent Mark Jacobs.