Visa endast rubriker

"Det är som att omyndigförklara mig"

Antonio Santos glömdes bort två gånger. Tandläkartiden fick ställas in. Sedan bokade beställningscentralen själva om besöket.

– Ingen berättade det för mig. Det här är som att omyndigförklara mig.
För 29 år sedan ändrades livet drastiskt för Antonio Santos. Han kolliderade med en älg och blev totalförlamad.
Med hjälp av en speciell rullstol försöker han nu leva ett vanligt liv. Men för att det ska fungera är han beroende av färdtjänst och sjuktransporter.
För en månad sedan beställde han tid till tandläkaren i Torsås och ringde samtidigt beställningscentralen för att få den speciella buss som behövs för hans rullstol.
När ingen buss dök upp den aktuella dagen tog han kontakt och frågade var de höll hus.
– Då kom det fram att de hade glömt att skicka bussen.
Det är mänskligt att fela, tänkte Santos och ringde och bokade om både buss och tandläkare till en månad senare.
Förra veckan var det så dags. Men även då uteblev bussen. Och ingen berättade vad som hade hänt.
– När jag kom fram sa de att de inte hade kunnat fixa fram en buss till min tandläkartid. I stället hade de en senare tid.
Det märkliga var att beställningscentralen hade hört av sig till tandläkaren och flyttat fram tiden. Allt utan att berätta för Antonio Santos.
– De bestämde en ny tid över huvudet på mig. Det är kränkande. Jag kan ju faktiskt ha annat för mig just då. Det känns som om de omyndigförklarar mig för att jag är handikappad.
Den nya tiden var snävt tilltagen och tandläkarbesöket fick flyttas fram ytterligare en gång.
– Det värsta är inte att transporterna inte kom. Det värsta är att ingen ringde och berättade det för mig utan på eget bevåg ändrade tiden. Det är kränkande.
Barometern har sökt KLT:s vd Karl-Johan Bodell för en kommentar. Han hänvisar dock till vice VD Lars Lindahl som hänvisar till produktionschefen Conny Karlsson. Den senare har inte gått att nå.