Visa endast rubriker

Cykelbussen drar igång för säsongen

På lördagen startade cykelbussen sin första tur för säsongen från Öland. Nytt för i år är att bussen ingår i kollektivtrafiken.

– Det är värdefullt att skapa ytterligare ett alternativ. Nu kan man även åka med bussen utan cykel, säger Kent Ingvarsson, kommunalråd i Mörbylånga kommun.

Under våren har det varit många turer kring bussen och det var oklart om det ens skulle bli en cykelbuss mellan Öland och Kalmar. Bland annat tittade man på ett alternativ med en färja. Men eftersom tiden var för knapp valde Trafikverket, tillsammans med Mörbylånga kommun, att satsa på en tillfällig lösning med betalbuss i?stället. Kalmar kommun ställde sig utanför samarbetet.

– Det spelar ingen roll att Kalmar inte är med. Vi hade en majoritet för att skapa mervärdet med en cykelbuss, säger Kent Ingvarsson.

Ytterligare en nyhet är att bussen i år har ett nytt släp med plats för 20 cyklar. Det har väggar och tak för att skydda cyklarna från regn och smuts, men har mindre plats än det gamla släpet. Trafikverket räknar med att det ska räcka eftersom bussen, på resenärernas önskemål, kör fler turer per dag i sommar.

– Det kommer att vara lite fler turer på morgonen och kvällen och lite senare trafikering på fredagar och lördagar, säger Lennart Ivarsson, strategisk samhällsplanerare på Trafikverket.

Totalt kommer myndigheten att investera en miljon kronor i cykelbussen den här sommaren. Priset för en biljett är 20 kronor enkel resa. Men Lennart Ivarsson tror inte att det är något problem.

– En tredjedel av de som svarade på enkäten vi gjorde förra året var villiga att betala för den här servicen, säger han.

Betalbussen är nu ett test inför den diskussion som kommunerna och Trafikverket ska ha i höst om den långsiktiga transportlösningen mellan Öland och Kalmar.

– Det är ett försök så vi får se hur det ska bli framöver, om det ska bli en färja, eller färja i kombination med buss, säger Lennart Ivarsson.