Visa endast rubriker

Bussbolag i kris byttes i tysthet

I största tysthet byttes det bussbolag som sköter lokaltrafiken i Oskarshamn ut i slutet av förra året.

Efter förra upphandlingen var det Vänersborgs Linjetrafik AB som trafikerade linjerna i Oskarshamn. Samma företag som nyligen beviljades rekonstruktion för att de hade svårt att betala ut lönerna till sina anställda.

Numera är det Lysekils Busstrafik AB som sköter lokaltrafiken i Oskarshamn på KLT:s uppdrag.

– Där kom vi undan mycket bekymmer, säger Kalmar Läns Trafik AB:s vd Karl-Johan Bodell när han får beskedet om rekonstruktionen.

Det var i torsdags som Vänersborg Linjetrafik AB fick rekonstruktion, som är ett skydd mot konkurs för företag med betalningssvårigheter.

– De hade det tjurigt med ekonomin och hade tydligen också vunnit en upphandling om ytterligare trafik på västra sidan av Sverige. Lysekils Busstrafik AB gick då in i?stället och tog över deras trafik åt KLT, säger Karl-Johan Bodell.

– De ville helt enkelt dra sig ur avtalet och körningarna i Kalmar län.

Nu var det egentligen inte heller vare sig bussbolaget i Vänersborg eller Lysekil som vann den förra upphandlingen.

Istället var det ett konsortium med cirka 30 bussbolag som vann upphandlingen under namnet Buss i Väst AB. En ren paraplyorganisation.

– Det är dessa vi har avtal med och om något av bolagen inte klarar sina åtaganden går de övriga in och garanterar trafiken, säger Karl Johan Bodell.

När förra bussupphandlingen var genomförd var minerna uppåt hos KLT-ledningen.

Handlade ni upp för billigt så att bussbolagen nu får problem?


– Vi har inte fått några signaler om att det går dåligt för Lysekils Busstrafik AB, säger Karl-Johan Bodell.

KLT:s styrelseordförande Ulf Nilsson (S) är nöjd med upphandlingen.

– Som jag förstår det hade Vänersborgs Linjetrafik AB tagit på sig allt för mycket uppgifter utan att ha ekonomi för det, säger han.

Även facket, Kommunal, är nöjda med skiftet.

– Det fungerar bra och det är ju Buss i Väst AB som tar ansvaret om det inte fungerar för någon av deras delägare, säger Kent Norrman, som är facklig inom Kommunal för busschaufförerna.