Visa endast rubriker

Billigare med röststyrd kommunväxel

Vid den kommunala förvaltningen i Högsby infördes i höstas röststyrning i kommunens telefonväxel. Förändringen var en del av det ständiga utvecklingsarbetet, men berodde även på effektiviseringar och besparingar.

– Dessutom fanns det andra orsaker, nämligen utökade arbetsuppgifter för personalen, som arbetar i växeln på kommunens servicekontor. Röststyrningen innebär att den, som ringer upp kan uppge namnet på den man söker, men det går även att bli kopplad till telefonist, berättar personalchef Pernilla de Vries i kommunledningsstaben.
Vidare betonar hon att en fördel nyordningen är att den, som vet vem man ska söka kan snabbt kopplas till vederbörande, utan att behöva vänta på telefonist och samtidigt innebär detta att övriga kan hjälpas snabbare.
– En nackdel med det nya systemet är dock att det är mycket känsligt för ljud och därför är det viktigt att man talar både och att inga andra ljud stör. Det kan också vara bra att veta att det förekommer att vi kopplar över vår växel till Oskarshamns kommun vid sjukdomar och ledigheter. I Oskarshamn har man av lättförklarliga skäl inte samma lokalkännedom om Högsby, som vår egen personal, sammanfattar Pernilla de Vries.