Visa endast rubriker

ARN ger missnöjd kund rätt mot Hultsfredstvätteri

Allmänna reklamationsnämnden ger en missnöjd Nybrokund rätt och har nu beslutat rekommendera företaget Tvättcenter i Hultsfred/Oskarshamn, med säte i Hultsfred, att kompensera kunden med närmare 3 000 kronor för en förstörd matta.

Nybrokvinnan lämnade in en äkta matta för tvätt i augusti förra året. Mattan, som aldrig tidigare tvättats missfärgades dock vid tvättningen.
Färgerna fällde ihop och kvinnan klagade på resultatet. Därmed tog företaget åter mattan för ytterligare en tvätt men resultatet blev det samma. De ljusa partierna var fortfarande missfärgade.
Kvinnan klagade åter igen hos tvätteriet som ansåg att ombudet, ett skomakeri i Nybro, borde ha ett anslag om att mattor lämnas till tvätt på egen risk.
Men hon hade inte sett någon skylt om detta och inte heller fått någon muntlig information.
Kvinnan yrkade på 2 400 kronor i ersättning för den förstörda mattan vilket dock Tvättcenter bestritt.
Dessa har dock erbjudit sig att betala tillbaka tvättkostnaden på 280 kronor eftersom en fläck inte gick bort i tvätten.
Tvätteriet undrade om mattan varit blöt, detta då de uppgav att mattan haft hund- eller kattkiss på sig och gjort bedömningen att mattan rullats ihop fuktig och därmed missfärgats.
Men kvinnan nekade till detta då hon själv inte har husdjur och inte heller haft besök av några djur sedan hon köpt mattan ett drygt halvår tidigare.
ARN har granskat mattan och gjort bedömningen att mattan utsatts för felaktig behandling från tvätteriets sida.
Mattan borde blötlagts i ättiksbad för att förhindra färgfällning varvid Allmänna Reklamationsnämnden nu ger kvinnan rätt i tvisten.
Tvättcenter i Hultsfred och Oskarshamn ska därmed genast ersätta nybrokvinnan med 2 905 kronor vilket förutom mattan även inkluderar tvättkostnader samt fraktkostnader som uppstått i ärendet.