Visa endast rubriker

Anställd ringde till spådam för 52 000

Den anställde fick allt större problem med spriten och behövde någon att prata med. Därför lät han arbetsgivaren betala dyra telefonsamtal till en spådam.

Ansvariga på den arbetsplats i Emmaboda kommun där mannen var anställd höll på att ramla av stolen när en telefonräkning damp ner i somras.
Direkt förstod man att något var fel och vem som var orsaken till den skyhöga räkningen.
Med hjälp av samtalslistorna konstaterades att 164 samtal ringts till ett och samma nummer inom loppet av tre veckor. Priset var 19,90 kronor minut. Eftersom den totala samtalstiden uppgick till drygt 44 timmar (!) blev slutsumman 52 000 kronor.
Av specifikationen från Telia framgick också att numret gick till en spådam på ett företag i Stockholm.
När den anställde konfronterades med räkningen erkände han direkt.
– Jag ville ha någon att prata med och få vägledning i livet, ska han ha lämnat som förklaring.
Avslöjandet ledde till livliga diskussioner om den uppkomna situationen. Mannen erbjöds att göra rätt för sig, till exempel genom att arbeta extra. Men då ingen uppgörelse kunde nås gjordes i stället en polisanmälan.
Utredningen under hösten visade att mannen efter att slutat för dagen ofta återvände till arbetsplatsen och ringde de långa samtalen. Numret till spådamen hade han hittat på text-tv.
Även om den anställde i polisförhör erkänt lägger han en stor del av ansvaret på arbetsgivaren. Han anser sig inte fått den hjälp han var i behov av mot sina problem med spriten.
– I stället blev min arbetssituation allt mer pressad så man kan säga att arbetsgivaren själv bäddat för detta.
Det brott som mannen gjort sig skyldig till rubriceras av åklagaren som olovligt brukande. Utöver dagsböter riskerar han att dömas till att betala skadestånd till sin numera före detta arbetsgivare. Det flitiga ringandet resulterade nämligen i att han fick lämna sitt jobb.