Visa endast rubriker

60 000 besökare kom till marknad

Det blev en lyckad marknad igen men försäljningsframgången mäts i mängden skräp och det får vi inte reda på förrän onsdag.

Virserums marknad blev som vanligt en marknad av enormt omfång. Ett stort tivoli med bergochdal-bana, radiobilar, karuseller och andra saker man blir yr i bollen av. Mycket snabbmat och mycket varor.

Men något stämde inte.

– Det är lite tomt. Det finns massor av ledig plats här, utbrast en marknadsbesökare.

600 knallar var det tänkt, men riktigt så många blev det inte.

– Så är det med stora marknader, en viss andel kommer inte, det får man räkna med, säger Carl Samuelson, styrelseord-förande för arrangören Virserums Köping.

Han är nöjd med årets marknad.

– Ja vi är ganska nya på det här. Särskilt kul var det att det var så mycket folk på kvällarna, säger han.

Arrangörerna räknar med att det totalt var 60 000 besökare under marknadsdagarna, precis som förra året då Virserums Köping tog över marknaden.

Den kanske viktigaste mätaren på hur bra marknaden var är försäljningssiffrorna för knallarna. Men hur får man reda på det? Jo, genom det kvarlämnade skräpet.

Efter marknadens slut börjar två dagars intensivt städande. Det mesta skräpet är torremballage från knallarna. Den enkla regeln är: desto mer emballage som lämnas kvar, desto mer varor såldes.

Enligt Carl Samuelson samlades 2,3 ton skräp upp efter 2008 års marknad. I fjol blev det 4,7 ton.

– På onsdag vet vi hur mycket det blev i år, säger Carl Samuelson.

Rent ekonomiskt är marknaden inte så viktig för Virserums Köping.

– Blir det något överskott går det till verksamheten, säger Carl Samuelson.

Efter städdagarna börjar planeringen för nästa års marknad. Mycket arbete måste vara färdigt redan i höst.