Visa endast rubriker

Vislandaskolan får beröm för läsprojekt

På Vislandaskolan startar man tidigt med att skapa läsförståelse hos barnen. Det har varit framgångsrikt. På sikt innebär det att fler elever når målen.

Framgången är vidare än att eleverna når goda resultat. Dessutom har lärarna, som jobbar med läsutveckling fått utmärkelsen Årets läsutvecklare.
I arbetslaget F-3 som fick utmärkelsen ingår bland andra specialpedagog Marie Petersson och småskollärare Inga-Lill Alm.
– Vi jobbar enligt ett läs- och skrivutvecklingsschema, som vi kallar Slus. Och vi börjar redan i förskoleklassen för att lärarna sedan ska ta vid, säger Marie Petersson.
– Den första biten är att se att eleven har språklig medvetenhet, att de lyssnar efter ljuden. Det är det allra första, som man måste uppnå, menar Inga-Lill Alm.
Att jobba med Slus är enkelt och smidigt. Alla elever har ett schema, allt dokumenteras, det är lätt att i arbetslaget skapa mindre grupper och jobba med läsutveckling.
Resultaten är goda. Projektet pågått i fem år, av årets femmor var det bara tre som inte klarade de nationella målen i svenska.
– Med den här satsningen mot yngre barn kan vi få ett bättre resultat långsiktigt, när de slutar i nian. Läsutvecklingsprojektet gör att vi kan öka de som når målen med godkända betyg, säger rektor Robert Eriksson.
– Vislandaskolan ligger bra till, mer än 80 procent av alla nådde målen med betyg i alla ämnen, 90 procent klarade gymnasieintagningen. Men vi strävar mot 100 procent, säger han.
Fotnot: Skolinspektionen har kritiserat att nästan 25 procent av eleverna i Alvestas grundskola saknar betyg i alla ämnen i en artikel i lördagens tidning.