Visa endast rubriker

Vill förbättra skolmiljön

Dåliga arbets- förhållanden och torftig skolmiljö på Grönkullaskolan. Det är två anledningar till att Karl-Oskarskolan lockar såväl lärare som elever.

– Det är ett otroligt avbräck, men jag hade varit mer orolig om det hade varit fler blivande sjuor som hade bytt, säger Bernt Friberg, rektor på Grönkullaskolan i Alvesta.

– Det är inte så konstigt att eleverna vill följa med sina lärare, som de haft i årskurs sju och åtta.

För dåliga arbetsförhållanden är den främsta anledningen till att lärarna söker sig åt ett annat håll:

– De känner att de inte hinner med eleverna. I sammanhanget kan ändå man se det som en bra sak att lärarna i Alvesta kommun är attraktiva för andra skolor, säger Friberg som betonar att han tycker att skolverksamheten i kommunen är bra som den ser ut i dag:

– Jag beundrar våra medarbetare som presterar så bra resultat sett till förutsättningarna. Vi behöver fler vuxna i skolan, inte bara lärare utan även kringpersonal så som kuratorer och resurslärare. Men det är ju inte vi som skjuter till pengar.

Föräldrar som Smålands- posten har varit i kontakt med lyfter fram flera anledningar till att deras barn väljer Karl-Oskarskolan framför högstadiet i Alvesta:

– En anledning är att det är en torftig och intet-sägande miljö på Grön-kullaskolan. Ingen glad skolmiljö, säger en förälder.

– Mitt barn vill ha något nytt och sedan får hon följa med sin mentor. För vår del blir det också smidigare med pendling eftersom Karl-Oskarskolan betalar busskort, säger en förälder som bor utanför Alvesta tätort.

– Jag tycker att vi har en förhållandevis bra arbetsmiljö, men ute- miljön skulle vi behöva göra vid. När jag är ute i korridoren känner jag en otrolig glädje bland eleverna, kommenterar Friberg.