Visa endast rubriker

Varumärket Glasriket ska stärkas och breddas

I Glasriket finns inte bara glas. Även andra aktörer med koppling till besöksnäringen ska lockas att ingå i arbetet med att stärka och bredda varumärket.
Kickoffmöte hålls i Kosta nu på torsdag.

– Nu ska vi trycka på startknappen i syfte att dra åt samma mål, säger Stine Appelqvist, ansvarig för press, marknad och pr inom AB Glasriket.
Mötet hålls i Kosta Folkets och hela dagen är avsatt. Runt 170 aktörer runt om i Glasriket är inbjudna. Under förmiddagen blir det föreläsningar, bland annat med Anders Blomqvist, tv-kommentator och tidigare vd för Destination Funäsdalen samt Johan Graffman, vd för destinationsutvecklingsföretaget Graffman, som också ingått i det aktuella projektet. Eftermiddagen är avsatt för grupparbeten och diskussioner.
– Varje enskild deltagare ska fås att se värdet hur varumärket kan gynna just henne eller honom, säger Appelqvist.

Hösten 2009 startade varumärkesprojektet Glas-riket med Magnus Nyberg som projektledare. Målet är att stärka varumärket för att attrahera fler besökare, öka antalet företagsetableringar och locka fler invånare. Inom projektet undersöktes bland annat vilken bild svenskar, bosatta utanför Glasriket, har av regionen. Den undersökningen bekräftade att varumärket redan är starkt.
Nu finns ett antal förslag på hur Glasriket ska kunna fyllas med ännu mer innehåll.
–?Tradition i ny skepnad, sammanfattar Stine Appelqvist.

Som sagt, inom Glasrikets gränser finns så mycket mer än bara glas. Fyra områden har utkristalliserats där satsningar skulle kunna vara bra komplement till det som redan finns. De är aktiviteter för barn och familjer, natur och äventyr, kultur och design samt det goda livet.

Som sagts många gånger tidigare; det handlar om att få de många besökarna i Glasriket att stanna kvar ytterligare en eller ett par dagar. Då krävs att mer än glasbruksbesök och shopping finns att locka med. Nyckelordet är positionsförflyttning, det vill säga dagsutflykten för att titta på glas kompletteras nästa dag med exempelvis en speciell upplevelse för barnfamiljen, besök på spa eller olika kreativa möten som att titta på konst eller gå på konsert.
”Tradition i ny skepnad.”