Visa endast rubriker

Tre miljoner för en framtidsvision

Tingsryds kommun måste bli mera attraktivt, det vill säga tilldragande.
Därför satsar kommunen en miljon kronor i år och två miljoner nästa år på ett projekt för en framtidsvision.

Alla ska vara med. I höst kommer alla kommunbor att bjudas in till en allmän idékläckning med visionära inslag om hur Tingsryds kommun ska se ut år 2016 och många år därefter.
– Redan i dag har vi mycket som är bra och som gör Tingsryd attraktivt. Men vad kan vi göra mera? Och vad kan vi göra för att få hit fler människor som vill ta del av det som vi har och vill tillskapa. Något måste göras, säger kommunalrådet Arne Karlsson (m).
Under onsdagen samlades kommunens chefer och arbetsledare i Wasaskolans aula. Frågeställningen var vad vill vi med Tingsryds utveckling och varför behöver vi ha en vision.
– Det här mötet är en början och ska leda till mål och strategier för ett handlingsprogram som vi sedan kan arbeta efter under de kommande åren. I juni 2011 ska vi ha nått fram till ett dokument som fullmäktige kan besluta om, säger kommunchef Kristin Andersson.
Om kommunen ska anlägga ett visionärt arbetssätt då måste man börja med dem som fattar beslut och leder det kommunala arbetet.
– I dag vill vi ta fram bakgrunden till nuläget och ta med oss insikter till det kommande arbete att profilera kommunen som attraktivt och tilldragande.
Nelson Gardens vd Torsten Nilsson var dagens gästtalare. Hans företag har onekligen profilerat sig ut ur en kris till både ekonomisk och marknadsmässig framgång.
Dessutom är företaget huvudsponsor för Taif. En idrottslig satsning som profilerar företaget, orten och ger kommunen status och prestige.
Finns det ett recept som kan tillämpas för kommunens profilering?