Visa endast rubriker

Tingshusets framtid avgörs på tisdag

Kulturminnesförklarade tingshuset står på kommunfullmäktiges dagordning i nästa vecka.

Då avgörs om tings- huset ska förbli i kommunal ägo eller om det ska säljas, som Mats Johnsson (m) föreslår i en motion.
Motionen bifölls i kommunstyrelsen, men med två reservationer av Lars-Olof Franzén och Ingrid Johansson, båda alvestaalternativet.
Centern reserverade sig inte, trots att partiets styrelse tidigare krävt att tingshuset ska ägas av kommunen och uttalat att en försäljning är ett svek mot kulturarvet.
Thomas Haraldsson (c) deltog i kommunstyrelsens sammanträde. Han förklarade i en artikel den 22 december, att det var ett misstag att han inte reserverat sig och att centerns ståndpunkt kan framhållas mer i kommunfullmäktige.
Norra Allbo hembygdsförening har, i skrivelser och uttalanden, vädjat om besinning och att tings- huset även fortsättningsvis ska ägas av kommunen.
–?Blir det försäljning är jag rädd för att invånarna inte får tillträde till tingshuset, som är vårt kultur-
arv. Vi kan inte vänta oss att få ha tillträde om det är en privat ägare, säger Lars Odelgård, ordförande i Norra Allbohembygdsförening.
På tisdagens kommunfullmäktigemöte visar det sig om centern är beredd att argumentera för tingshusets bevarande i kommunal ägo. Då görs det också klart om fullmäktiges ledamöter går med på att det kulturminnesförklarade tingshuset blir privat egendom eller inte.