Visa endast rubriker

Svea Inkasso nyanställer

Svea Inkasso startar nytt callcenter i Åseda. Av de sex nya tjänsterna har fem gått till uppvidingebor.

På huvudkontoret i Solna har Svea Inkasso ett callcenter med ett 20-tal anställda.
– Det räcker inte riktigt till längre, säger Mats Kärsrud, vd för Svea Inkasso AB.
Nu utökar bolaget med sex nya tjänster. Det nya callcentret placeras i Åseda och ska komplettera verksamheten på huvudkontoret.
– Vi hade inte de fysiska lokalerna i Solna, så valet låg mellan regionkontoren i Göteborg och Åseda.



Det finns flera anledningar till att man bestämde sig för att testa i Åseda.
– Dels tycker vi att vi har en trogen och lojal personal i Åseda, dels trodde vi på möjligheten att få tag på yngre idrottsmänniskor, säger Mats Kärsrud.
Skälet till att man vill rekrytera just yngre aktiva idrottsmänniskor är att det är tufft att jobba i ett callcenter.
– Man måste ha tävlingsinstinkt.



Regionkontoret i
Åseda är beläget i en kontoriserad villa på Skolgatan och där arbetar idag ett femtontal personer. Det är ungefär vad som ryms i huset. För att få plats med det nya callcentret har man därför fått skaffa ytterligare en lokal.
– Vi hyr lokalen där invandrarverket hade datautbildning innan, så det är lätt att ställa dit datorer och komma iordning.



Den 10 augusti börjar de sex som rekryterats på sina nya tjänster. Alla nyanställda kommer från närområdet och ska jobba med inkasso- och fakturafordringar.
– Till att börja med blir det bara inkommande samtal.
Om det kan bli frågan om fler nyanställningar i framtiden vågar Mats Kärsrud inte spekulera i för tillfället.
– Det beror på hur det går i övrigt.