Visa endast rubriker

Stafett nyhet i säkrare tävling

Minskad närvaro på riksvägar och ökad säkerhet. Det är bara några av nyheterna i årets upplaga av Glasrikeresan.

Arrangörerna har lagt så mycket som möjligt av banan på mindre vägar och länspolisen satsar på dubbelt så mycket personal som förra året.

– Där vi kör har vi tillsammans med polisen­, Trafikverket och länsstyrelsen kommit överens om en hastighetssänkning till 50 kilometer i timmen, säger Magnus Elgquist, kontaktinformatör för tävlingen.

Trafikverket har yttrat sig angående Glasrikeresan och avråder från tävling på riksvägarna 25, 28 och 31. Detta bland annat på grund av att väg 25 på vissa sträckor tillåter en hastighet på 100 kilometer i timmen, vilket anses olämpligt för en klunga cyklister.

– Det är en principfråga för trafikverket, de ska undvika trafikfara. Men länsstyrelsen har godkänt loppet och vi är väl för­beredda säkerhetsmässigt, säger Magnus Elgquist.

På de ställen som cyklisterna är ute på riksvägarna är hastigheten sänkt och trafikpolisen hjälper till vid korsningar. Ett tjugotal personer som är utbildade i ”arbete på väg” kommer också att finnas utmed tävlingssträckan för att öka säkerheten.

Starten går klockan 09.00 mitt i Kosta den 28 augusti, där även målet är förlagt. Banan är småkuperad och sträcker sig över 22 mil, 37 kilometer av dessa körs på grusvägar. För den som tycker att 22 mil är lite långt finns Glasrikeresan light som är 12 mil lång.

– Vi vill att alla ska kunna vara med, säger Magnus Elgquist.

Nytt för i år är utmaningen. Det är en stafett för fem cyklister. Tanken är att man samlar ihop sitt lag och utmanar ett annat lag.

– Det ska vara en rolig grej, företag, idrottsföreningar och kommuner kan tävla mot varandra, säger Magnus Elgquist.

Utmaningen körs på samma sträcka som Glasrikeresan light men är uppdelad på fem etapper. Man byter vid depåer genom en klapp i ryggen.

–Vem som helst kan delta i loppet. Anmälning till tävlingen sker i princip fram till start men efter den 15 augusti höjs anmälningsavgiften, på grund av bokning av service efter vägen, säger Magnus Elgquist.