Visa endast rubriker

Skolans resursfördelning får godkänt

Resursfördelningen inom grundskolan har granskats på uppdrag av kommunens revisorer. Fördelningssystemet får godkänt men förbättringar är möjliga, anser revisorerna.

Fördelningen av resurser i Alvestas grundskolor bygger på att 80 procent av pengarna fördelas genom ett elevpengssystem, som är olika i olika åldersklasser.

Därutöver avsätts medel för att tillgodose barn i behov av särskilt stöd, enhetsbidrag för elever med funktionshinder. Pengar avsätts vidare till en internationell klass för barn från andra länder, till specialpedagoger, skolhälsovård med mera.

– Vår bedömning är att resursfördelningssystemet ger möjligheter att tillgodose att eleverna får likvärdiga förutsättningar, skriver revisorerna.



Men de anser att det kan vara en fördel att utreda om det finns socioekonomiska skillnader mellan enheterna. En annan nackdel i fördelningssystemet är att enheterna har olika förutsättningar i att organisera klasser. Om det exempelvis finns 31 elever i en årskull behövs två klasser. Men det ges ekonomiskt underlag för bara en. Finns det 40 elever på en skola i årskullen är det möjligt att göra två klasser.

Det nämns svårigheter att hantera budgeten på kalenderår och verksamheten på läsår.

Revisorerna anser, att det är positivt att modellen ses över för varje nytt budgetår.

– Vår erfarenhet är att det krävs olika sätt att organisera verksamheten om resurserna ska kunna användas effektivt och rättvist (...) Vår bedömning är att nämnden bör premiera skolor som utvecklar nya organisationsformer.



Ett förslag är att rektorerna involveras tidigare i budgetprocessen och får göra preliminära organisationer och konsekvensbeskrivningar. Det är också viktigt att diskutera arbetslagens sammansättning så att det finns den kompetens som krävs på skolorna, anser revisorerna.

– Troligen behövs omflyttningar av lärare för att kunna erbjuda elever på alla skolor att få lärare som har behörighet i de ämnen de undervisar, står det i revisionsrapporten.