Visa endast rubriker

Skarp kritik mot planerad rastplats

Trafikverkets planer på att lösa in ett uppåt tre hektar stort markområde på en udde i Moasjön, Sjöatorp, är kontroversiellt.
– Vi vill självfallet behålla vår mark. Udden var en viktig orsak till att vi köpte den här fastigheten, säger Helena Lindersson.

Under tisdagskvällen hölls ett samrådsmöte i Hjortsbergagården om arbetsplanen för den tilltänkta rastplatsen. Ett 20-tal närbelägna fastighetsägare var på plats för att höra mer om Trafikverkets till synes illa omtyckta plan.

– Avsikten är att bygga den här rastplatsen inom en femårsperiod och allra tidigast under 2012. Tanken är att ta hela udden i anspråk, fastslår projektledaren Magne Holm och tillägger att rastplatsen kostnadsberäknats till mellan åtta och tio miljoner kronor.

Det aktuella området på udden i Moasjön berör två fastigheter. Helena Lindersson äger tillsammans med Dan Andersson den ena berörda fastigheten.

– Vi är inte alls förtjusta i det här förslaget som gör ont i själen. Vår del är omkring ett och ett halvt hektar och är en del av vårt rekreationsområde där vi har lite egen skog samt en båt- och badplats, säger Helena Lindersson.

Trafikverket har redan beslutat att gå vidare med att göra en arbetsplan för rastplats intill väg 25 vid Moasjön i Alvesta kommun.

– Platsen har en trafiksäker anslutning, ligger strategiskt rätt och är tillgänglig. Sedan var förstås det natursköna läget en viktig parameter i beslutet. Det handlar om den enskildes mot samhällets intresse, säger Magne Holm och fortsätter:

– Dessutom finns det en utvecklingspotential på udden med möjlighet att anpassa rastplatsanläggningen till antalet besökare.

Att det handlar om just en anläggning, modell större, råder det ingen tvekan om. Trafikverket vill att det skall byggas såväl en lekplats, gångvägar ner till sjön, bryggor som grillplatser på udden.

Oron och irritationen över Trafikverkets planer var påtaglig bland mötesdeltagarna.

– Det här liknar mer en campingplats och det är bara receptionen som saknas, ansåg en av fastighetsägarna.

Trafikverkets representanter påpekade att planen är en naturrastplats men lovade att ”ta hänsyn till synpunkterna och värdera dem”. Men att Trafikverket helt ger upp sin långt gångna rastplatsplan kan närmast betecknas som osannolikt.

Bengt Johansson skall för Trafikverkets räkning sköta de ekonomiska förhandlingarna med de som äger udden. Han sade att det är expropriationslagens värderingsregler som gäller.

– Principen är att de berördas fastigheter skall vara lika mycket värda efter den utförda åtgärden som före.