Visa endast rubriker

Skånetrafiken avvisar kritik mot övervakning

Turerna om övervakningskameror på Öresundstågen fortsätter. Skånetrafiken har nyligen yttrat sig med anledning av Justitiekanslerns yrkande om att avslå övervakning. Skånetrafiken avvisar kritiken.

Justitiekanslern, JK, anser att integritetsintresset väger tyngre än övervakningsintresset. JK hänvisar till att en ”betydande del av passagerarna gör resor i nöjes- och rekreationssyfte, ofta i anslutning till semestrar”. Men enligt Skånetrafiken saknar påståendet stöd i verkligheten.

– Det är vår bestämda uppfattning att syftet med resorna är att transportera och inte rekreera sig. En resa till Kastrup med syfte att där påbörja någon form av rekreationsresa, innebär inte att tågresan är det, skriver Kirsten Wikkelsø, Skånetrafikens juridiska ombud.

I JK:s yrkande hänvisas det också till att Skånetrafikens sträckningar bör ses som fjärrtrafik och därmed inte går att jämföras med tidigare praxis för övervakning av lokaltrafik. Enligt JK har reslängden betydelse i avgörandet om den personliga integriteten hotas eller ej.

Skånetrafiken bortvisar påståendet om fjärttrafik och redogör för de aktuella resornas genomsnittliga reslängd, 52 kilometer, och restid, mindre än 30 minuter.

JK har tidigare efterlyst en redovisning av effekterna av Skånetrafikens alternativa åtgärder såsom utbildning, ombordhantering och säkerhetsrutiner. Men någon analys av dessa vill inte trafikbolaget presentera.

– Det är knappast genomförbart att redovisa effekterna. Skånetrafiken kan inte heller se betydelsen av en sådan redovisning. Det viktiga är att vi sedan lång tid tillbaka arbetar med att förebygga brott, skriver Skånetrafiken

Om kammarrätten inte beviljar tillstånd för kameraövervakning för de ansökta sträckorna öppnar Skånetrafiken för nödlösningar, som att pröva kameraövervakning för enstaka sträckor, med restriktioner eller avstängda kameror. Det senare eftersom samma tåg trafikerar Danmark – där övervakning är tillåten på Öresundstågen.

Fram till den 27 augusti har JK på sig att återkomma med ännu ett yttrande. Om det också besvaras av Skånetrafiken kan det dröja ännu längre innan kammarrätten fattar beslut.