Visa endast rubriker

Säger nej till intraprenad

Anställda inom socialen, arbete och välfärd, har fått en fråga. Vill ni ta över er verksamhet själva?
Deras svar: – Nej tack.

Allianspolitikerna vill se fler driftsformer. Det går så där. I vart fall inom förvaltningen för arbete och välfärd.
Där har personalen under året fått erbjudande om att ta över sin verksamhet själva i form av intraprenader, i praktiken resultatenheter med eget ansvar för verksamhet och budget.
– Intresset för intraprenad är inte så stort, konstaterar förvaltningschefen Per Sandberg efter att frågat personalen.
På utvecklingsenheten på Hjalmar Petris Väg fanns det från början trots allt en viss nyfikenhet. Men den dog snabbt när personalen där fick förutsättningarna klara för sig, enligt Per Sandberg.
– Att det handlade om effektiviseringar på 20-30 procent.
Men ordföranden för nämnden för arbeta och välfärd, Willemo Carlsson (m), ger inte upp.
Kortare beslutsvägar, att få behålla överskott när det går bra, bekräftelse och inflytande borde locka, anser hon.
– Vad är problemet? Varför vill man inte? Det måste jag få höra från dem själva, säger hon.
Ytterst handlar det om: Den bästa verksamheten till det bästa priset.
– Nu reder vi ut vad som behöver göras för att få igång det här, säger Willemo Carlsson.