Visa endast rubriker

Orimliga ledningskostnader i kommunala bolag

Ledningskostnaderna för de kommunala bolagen är för höga, anser kommunens revisorer i en rapport. Förslaget är att integrera de två minsta bolagen i kommunens förvaltning.

De två minsta bolagen är Renhållningsbolaget och Utvecklingsbolaget.
Revisorerna ifrågasätter den personalunion som är i att samma ledamöter som sitter i bolagen ingår i kommunstyrelsen och i kommunala nämnder. En annan sammansättning av styrelserna bör övervägas.
Moderbolaget Alvesta Kommunföretags syfte är att äga och förvalta aktier och andelar i kommunala företag i kommunen. Kostnaderna för löner, andra ersättningar, sociala kostnader och pensioner för styrelseledamöterna och VD:arna var 2008 drygt 2,6 miljoner kronor.
– Moderbolaget bör arbeta mer aktivt med att samordna verksamheten i de kommunala företagen i syfte att uppnå ett optimalt resursutnyttjande, står det i revisionsrapporten.
I den konstateras också, att det bör framgå tydligare vad som menas med att "alla ska sträva efter att samarbeta optimalt för gemensam kommunnytta, att minska kostnader och för en effektiv verksamhet".

Är detta slöseri med kommunens resurser och skattebetalarnas pengar?

Frågan ställs till Börge Nielsen (v) ordförande för kommunens revisorer.
– Revisionen har kommit fram till det. Jag tycker det och det är extra allvarligt i en så jobbig situation som kommunen är i nu. Man måste ompröva verksamheten och optimera den. Det är frågan om man ska ha alla dessa bolag. Det är inte rimligt med så många förtroendevalda på dessa anställda, säger Börge Nielsen.