Visa endast rubriker

Nybygge hotar anrikt perrongtak

Det planerade resecentrat i Alvesta hotar järnvägsstationens tidsenliga perrongtak. Stationshuset är ett byggnadsminne men inte perrongtaken.

Men måste förverkligandet av resecentrat betyda att perrongtaken försvinner? Länsantikvarie Heidi Vassi hoppas att så inte är fallet och har skickat en skrivelse till Riksantikvarieämbetet.

– Man ska bygga en gångbro och få ner rulltrappor på perrongerna och då måste man plocka ner perrongtaken. Jag hoppas att man kan sätta upp dem längre söderut, säger Heidi Vassi.

– Det finns elsäkerhetsföreskrifter, som säger att tar man ner dem får man inte sätta upp dem igen och Trafikverket har sagt att det inte finns undantag. Men jag vill kolla om det är möjligt att begära undantag av kulturhänsyn eftersom byggnaden är skyddad av staten, säger hon.

Det statliga skyddet av stationshuset borde ha omfattat även perrongtaken, anser Heidi Vassi.

– Hela miljön är välbevarad. Det är en viktig fråga att få utredd om det inte går att göra undantag och förskjuta perrongtaken lite söderut. Det känns som att man borde kunna hitta en lösning, säger hon.

Stationshuset blev statligt byggnadsminne år 1986 och sedan 2001 är det byggnadsminne under länsstyrelsens överinseende. Perrongtaken skyddas inte av skyddsföreskrifterna.

Gångbron över spåren planeras söder om stationshuset. Eventuellt kommer stationshuset att anslutas till gångbron.

Enligt Jan Karlsson på Riksantikvarieämbetet finns det skyddade perrongtak på andra platser i Sverige. Stationerna i Avesta, Krylbo, Sundsvall, Flen, Hudiksvall och Jörn, som ligger utanför Skellefteå har perrongtak, som är skyddade byggnadsminnen.

– Vi tycker att perrongtaken i Alvesta är värdefulla att ha kvar om det är möjligt. Men vi har inte hunnit med att titta på det ännu, säger Jan Karlsson.

Länsstyrelsen i Kronoberg vill ha svar från Riksantikvarieämbetet senast den 13 september.