Tis, 2010-08-31 23:13
Uppvidinge ska få en turismstrategi. På tisdagskvällen godkände kommunfullmäktige ett förslag där målet är att det ska skapas 25 nya årsarbeten i turismbranschen.
Uppvidinge kommun parkerade enligt den senaste rapporten (2007) från bland andra Svensk Handel på 259 plats bland Sveriges kommuner, om man rankar dem i som turismkommuner.
Den placeringen är kommunledningen inte belåten med.
I det förslag som tagits fram, och som nu ska läggas fast som en formell strategi, ska turismen utvecklas på många olika fronter. En permanent matmarknad är en idé. Fler boendemöjligheter, i form av stugbyar med minst tio stugor, en annan. Evenemang ska utvecklas, varav minst ett med regional karaktär. Vandringsleder ska utvecklas, och bland annat anpassas för barn. Fisketurismen ska utvecklas, cykelleder ska etableras i samverkan med grannkommuner. Kommunen ska göras känd för sin vildmark och utnyttja detta kommersiellt genom att minst två företag inom vildmarksturism etableras.
En turistbyrå vill förslagsställarna också återigen ha i kommunen.
Bakom förslaget står politikerna Margareta Schlee (m), Jan Wärnström (s), Peter Skoog (s), Åke Carlson (c) samt förra näringslivsutvecklaren Kicki Svensson.