Visa endast rubriker

Ny bussväg splittrar Oxtorget

Busstrafiken ska ledas bort från centrala Älmhult. Nu letar kommunen efter ett företag som kan bygga en ny väg över Oxtorget.

– Oxtorget, Älmhults vackraste torg, säger Maj Härlin.

Nu uttalar hon orden mest på skämt, men det fanns en tid när Maj Härlin tyckte att påståendet var berättigat.

– Förr när torget var fint kom folk med bil och husvagnar och packade upp korgar för att fika i parken. Nu är det inte så längre. En minipark skulle nog vara bra, det kanske kommunen har råd och ork att sköta, säger hon.

Maj Härlin bor i en lägenhet med utsikt över Oxtorget. Hon menar att parken sköttes bättre förr och att en förändring av torget inte vore fel.

Smålandsposten har tidigare skrivit om kommunens planer för Oxtorget och de synpunkter som kom på den detaljplan som kommunen skapat. Synpunkterna rörde främst den södra delen av torget och planerna på att bygga hus där.

Nu har kommunen bestämt att marken för den södra delen ska säljas. Sven Mohlin, gatu- och trafikingenjör på kommunen, uppger att det finns intresse för att köpa marken och att kommunen håller på att skriva avtal med en intressent av tomten på den södra delen. Ingen har ännu sökt bygglov för den aktuella tomten.

Det är däremot klart att den norra delen av Oxtorget ska byggas om. Älmhults kommun har annonserat om upphandling för bygget. En väg ska dras över mitten av torget och fler parkeringsplatser kommer att byggas på den norra delen, liksom en handikappanpassad park i miniatyr. Största delen av träden på torget kommer enligt den aktuella ritningen att bevaras.

– Den nya vägen dras för att leda busstrafiken det hållet istället för att den ska köras via södra Torggatan som den gör nu, säger Sven Mohlin, gatu- och trafikingenjör på kommunen.

Han menar att det även kan bli aktuellt att göra om Stortorget i framtiden för att bredda gångbanorna och göra det mer anpassat för personer med funktionsnedsättningar.

– Norra och södra Torggatan kommer i framtiden att få ett annat utseende då affärerna runt torget måste tillgänglighetsanpassa sina ingångar, meddelar Sven Mohlin.

När busstrafiken försvinner blir det möjligt att göra gatorna runt Stortorget smalare, trafiken kan även komma att bli enkelriktad. Den nuvarande ombyggnaden av Oxtorget skulle då vara en del i att förbereda för den kommande förändringen av Stortorget.

Maj Härlin ser planerna för det nya Oxtorget som en del av samhällsutvecklingen.

– Anser de att trafiken ska gå så här så får man ju finna sig i det. Som torget ser ut nu spelar det egentligen ingen roll och här kör så mycket trafik ändå så jag tror inte att skillnaden blir särskilt stor .

Den 16 augusti ska anbuden för den norra delen av Oxtorget ha kommit in och sedan väntas arbetet dra igång för att vara klart i november i år. Den totala summan för projekt som berör den norra delen beräknas bli omkring 2 miljoner kronor.