Visa endast rubriker

Nu blir det lättare att sätta rättvisa betyg

– Blir det fler steg i betygssystemet så blir det lättare att sätta ett betyg som är mer rättvist, säger Ulrika Falkbacken, ordförande för Lärarförbundet i Växjö.

Att betygen ska bli rättvisare är en anledning till att regeringen i dag lagt fram förslaget om en ny betygskala från A till F.
– Gruppen av elever som i dag får ett G, för godkänt, är väldigt stor och kunskaperna inom det betyget varierar väldigt mycket. I det här nya systemet ges lärarna möjlighet att lägga betyg på en mellannivå, menar Ulrika Falkbacken.
Efter att ha tagit del av förslaget i grova drag finns ett önskemål som hon sätter i främsta rummet.
– Det är viktigt att det blir en bred politisk överenskommelse som håller över tid.
Axel Cronert, som företräder elevråden i södra Sverige som regionchef, ser framför sig att konkurrensen kommer att öka.
– Det blir en hårdare kamp när man ligger på marginalen för ett högre betyg. Det är inte bara positivt, inte bara negativt heller, menar han.
För organisationen för Sveriges elevråd, Seco, är själva betygsutformningen inte huvudsaken. Att betygen ska vara rättvisa och likvärdiga vid jämförelser är viktigare än antal steg på skalan.
– Vi har inte tagit ställning till detaljerna i det här förslaget. Det viktigaste för oss är att betygen är rättvisa och att de ska gå att ompröva. Betygssättning är ju i dag en myndighetsutövning som inte går att överklaga, säger Axel Cronert.
I första hand tänker man sig att betygen ska gå att få omprövade av rektor, som själv eller genom en annan lärare, gör en ny bedömning av elevens kunskaper.
– Har man en bra dialog och en tydlighet som lärare ska det inte behövas. Som elev ska man klart och tydligt få veta varför man får ett visst betyg, anser Ulrika Falckbacken.