Visa endast rubriker

Ändrade rutiner hos Posten inför valet

Posten erbjuder inte längre generella rabatter på valutskick. Det drabbar småpartier, menar Alvestaalternativets Lars-Olof Franzén.

Posten erbjöd vid förra valet de politiska partierna en generell rabatt på diverse valutskick. Vid höstens val är den möjligheten borta.

– Posten har valt att behandla alla kunder lika, oavsett om det gäller företag eller politiska partier. Därför finns inga generella rabatter längre, säger Viktor Svensson på Postens pressjour.

Nu får partierna rabatt efter volym, något som drabbar små partier som i regel har en skralare kassa än större och mer etablerade partier, menar Lars-Olof Franzén, Alvestaalternativet.
– Det blir odemokratiskt på något sätt. För demokratins skull kunde de behållit de rabatterade utskicken.

Från Posten har han fått olika besked om vad kostnaden skulle bli för att nå ut med sina valutskick de kommande veckorna.
– På kundcenter i Malmö säger de en sak och i Alvesta en annan. Jag har fått olika prisuppgifter varje gång.

Partiet skulle kunna använda sig av Postens standardutskick, men då når man inte alla invånare i Alvesta kommun. Standardutskicken gäller endast ett postnummerområde (342) som gäller i Alvesta.
– Då når vi inte runt 1 500 adressater, säger Franzén.
Dessutom skulle kostnaderna bli drygt dubbelt så dyra jämfört med vid förra valet, 2006. Då betalade Alvestaalternativet 8 500 kronor för sina valutskick.

– Partierna erbjuds de tjänster vi har inom direktreklam. I de individuella avtalen är volymen en faktor i prissättningen, men hur de ser ut är en fråga mellan Posten och våra kunder, säger Viktor Svensson.
Alvestaalternativet har nu valt att använda sig av Svensk Direktreklam.
”Det blir odemokratiskt på något sätt. För demokratins skull kunde de behållit de rabatterade utskicken. ”