Visa endast rubriker

Misslyckat arbete retar upp bilister

Den 20 maj var beläggningen av riksväg 120 mellan Ryd och Urshult klar. Resultatet utföll inte till belåtenhet hos flera av bilisterna.

Lars-Göran Persson driver en bilverkstad i Ryd. Sedan arbetet med att lägga ny beläggning på riksväg 120 blev färdigt har han fått många besök av uppretade bilister. Samtliga har kommit till bilverkstaden för att reparera de skador som deras fordon fått när de kört på den aktuella vägen. Det handlar om såväl stenskott som tjära på lacken, fälgar och bromsar. Skyltar som varnar för stenskott har placerats ut men det verkar inte ha haft någon större effekt.

– Vi har fått häcken full, kan man säga, berättar Lars-Göran Persson.

För att reda ut problemet har Lars-Göran Persson varit i kontakt med Trafikverkets jurister i Borlänge. Där har han fått svaret att man i dagsläget har fått in 25 anmälningar från bilägare som har kört mellan Ryd och Urshult.

– Det räcker inte med de anmälningarna. Det finns ytterligare ett antal som ligger ute hos de olika regionkontoren, fortsätter Lars-Göran Persson.

Hans-Göran Bengtsson är projektledare på Trafikverket i Växjö. Han har också fått ta emot många samtal från uppretade bilister.

– Det har varit mycket problem med den vägsträckan ända sedan vi började jobba med den för ett år sedan. När vi nu skulle göra en ny ytbehandling blev det inte hundraprocentigt bra. Det är det vi ser sviterna av nu med bland annat lösa stenar och mjuk tjära, säger Hans-Göran Bengtsson i en kommentar till vägstrulet.

Den varma väderleken gör också sitt till för att förvärra situationen ytterligare. De dagar då temperaturen når upp till omkring 30 grader tvingas Trafikverkets personal att åka till vägsträckan för att göra en avsandning. Då tar man bort lösa stenar som ligger på vägbanan.

– Det är det enda vi kan göra i nuläget. Så småningom är det meningen att beläggningen ska sätta sig på ett bättre sätt. Värmen och den misslyckade insatsen vid ytbehandlingen gör att det tar längre tid, fortsätter Hans-Göran Bengtsson.

Lars-Göran Persson förstår inte varför man överhuvudtaget gav sig in på att lägga ny beläggning på vägsträckan.

– Vägen var alldeles utmärkt innan de började arbeta med den. Det vet jag många som tycker, säger han och ifrågasätter sedan storleken på de stenar som läggs ut på vägbanan i samband med beläggningen.

– Trafikverket säger att de är mellan åtta och elva millimeter. Jag har sett stenar som är större än så. Får man en sådan på vindrutan är det klippt, säger han bekymrat.