Tors, 2010-05-06 18:56
Ångloket Beda ska återbördas till Sveriges Järnvägsmuseum. Men Beda är i så dåligt skick att hennes saga är all, järnvägsmuseet kommer att skicka henne till skrotning.
Det gamla SJ-loket med beteckningen B 1139 har stått i Järnvägsparken i Alvesta sedan 1991. Beda efterträdde då ett annat lok, som var mer unikt och som Järnvägsmuseet ville ha tillbaka.
Alvesta kommun tog en gång emot loket som deposition. Sedan ställdes krav på visst underhåll. Då, år 1997, köpte kommunen loket med förbehåll att det skulle underhållas och att Järnvägsmuseet skulle få tillbaka det, om inte längre kommunen ville ha det.
Anledningen till köpet var att dåvarande kultur- och fritidsnämnden tyckte att loket var en betydelsefull del av den kulturhistoriskt värdefulla miljön vid järnvägsområdet.
Men det var då det. Loket började förfalla och underhållsbehovet blev alltmer påtagligt. Olika alternativ för underhåll togs fram utan att något beslut togs. När det sedan visade sig, att asbest kunde frigöra sig från loket, som det rostat hål i, var det sista spiken i kistan för Beda.
Nämnden för arbete och lärande beslutade att återlämna henne till Järnvägsmuséet.
– Underhållet hade blivit för dyrt och så var det här med asbesten. Och det kostar oss ingenting att de tar hand om loket. De kommer att ta loket i delar, men vi vet inte när, säger ordförande Lars-Erik Gustafsson (c).
Föreningen Stambanans vänner har velat överta loket, som om några år i så fall skulle ha stått i föreningens museum, som är under uppbyggnad.
– Men de ville att kommunen skulle betala bortforslingen av loket och det ville vi inte göra, säger Lars-Erik Gustafsson.
”Underhållet hade blivit för dyrt och så var det här med asbesten.” Lars-Erik Gustafsson, (c)