Visa endast rubriker

Älmhultsbo glömdes bort

I samband med flytten till Älmhult blev mannen utlovad en ny handläggare på Försäkringskassan. Det skulle dröja tre månader innan telefonsamtalet kom. Under tiden fick mannen gå utan sjukersättning.

I december 2009 upplyste mannen Försäkringskassan om att han skulle flytta från mellersta Sverige till Älmhult. Därför behövde han en ny kontakt som handlägger hans sjuk-ersättning. Myndigheten lovade att så skulle ske.
I slutet av februari i år hade mannen fortfarande inte blivit kontaktad. Han ringde då upp Försäkrings-kassans kontor i Växjö och påtalade sitt behov på nytt.
Först en månad senare kom telefonsamtalet. Då hade det hunnit uppstå ett glapp i utbetalningen av mannens sjukersättning.
”De har inte tagit hänsyn till att de arbetar med en människa”, står det att läsa i mannens anmälan till Justitieombudsmannen, JO.
I sitt yttrande till JO konstaterar Försäkringskassan att man borde ha hjälpt mannen redan i januari eller åtminstone när han tog kontakt en andra gång. Enligt myndigheten föll ärendet mellan stolarna på grund av hög arbetsbelastning samt att mannens förfrågan aldrig registrerades. Försäkringskassan beskriver det inträffade som ”inte acceptabelt” och ”beklagar detta djupt”.
Kontoret i Växjö har nu skärpt sina rutiner.