Visa endast rubriker

Lesseboborna måste nog lära sig leva med riksväg 25

Trafikverket ansökte om medel till ny förbifart vid Lessebo men fick nej.
- Lessebo får nog leva med detta, säger samhällsplanerare Bo Svensson, Trafikverket Region Syd.

Trafikverket hade tre objekt på önskelistan om statliga medel till vägar i Kronobergs län; ett projekt vid E4:an, ny förbifart av riksväg 25 vid Lessebo och ny sträckning av Österleden. Till det senare anslog regeringen pengar i vårbudgeten.
- Vi skickade in en an-sökan utifrån det mest troliga förslaget på förbifart. Regionalt har det dock inte fattats något beslut om vilket alternativ som ska gälla, säger Bo Svensson.
I kommunens plan till ny översiktsplan 2010 finns sex olika förslag på hur riksväg 25 ska gå genom eller förbi Lessebo; bland annat nuvarande sträckning samt norr eller väster om samhället. I senare fallet går sträckningen mellan sjöarna Öjen och Vasen. Även Lessebo kommun förordar i förslaget till ÖPL samma alternativ på sikt.
- Det är det förslag vi räknat på, säger Bo Svensson.
Anläggningskostnaden är 181 miljoner kronor för en sträcka på 11 kilometer. Byggtiden skulle bli tre år. Men enligt den kalkyl som presenterats ligger en ombyggnad av vägen 40 år framåt i tiden.
- Detta är naturligtvis en angelägenhet för hela kommunen. Men det kanske dröjer uppemot 30 år innan något händer. Det är detta man måste förhålla sig till. Ingen vet heller vad politikerna beslutar om 25 år.
Enligt Trafikverket är det bara fördelar med en förbifart vid Lessebo; Restiden kortas och det blir ökad trafiksäkerhet och boendemiljö i samhället. Nackdelar, som inte framkommer i de här sammanhangen, är den negativa påverkan en förbifart har på handeln i Lessebo samhälle när mycket av bilismen försvinner.
- Vad vi kan konstatera är att byggandet av en förbifart är en stor kostnad men att man vinner lite på det trafikekonomiskt. Vilka olägenheter det medför för samhället har vi inte alls tittat på, säger Svensson.
Fotnot: Den 1 april 2010 bildades den nya myndigheten Trafikverket, som ersätter Vägverket och Banverket.