Visa endast rubriker

Korv och limpa ska hjälpa Taif ekonomiskt

Många idrottsföreningar tjänar pengar på att exempelvis sälja platskassar i varuhus och butiker. Tingsryds AIF har valt en annan variant genom att i stället lansera TAIF-limpan och TAIF-korven.

När innehållet i föreningskassan behöver fyllas på gäller det att ständigt hitta nya vägar och idéer till andra nödvändiga inkomstkällor. För allsvenska hockeylaget Tingsryds AIFs vidkommande handlar jakten på pengar exempelvis om att man har lanserat två livsmedelsprodukter.



TAIF-limpan kom först. Den är resultatet av att Urshultsbagarn en dag tog kontakt med Tingsryds AIF och föreslog att man skulle börja baka en speciell TAIF-limpa. Ishockeyklubbens ledning nappade på förslaget och så småningom kom brödet med TAIF-loggan på förpackningen ut i handeln.
Kort därefter föddes även tanken på TAIF-korven som tillverkas av Ello i Lammhult.
Tingsryds AIFs sportchef Anders Gustavsson säger att båda de här produkterna säljer bra. Inkomsterna av försäljningen fördelas så att TAIF får två kronor per såld brödlimpa respektive korvförpackning.
– Det är en bra summa som regelbundet kommer in till klubbkassan den vägen, säger han.
Anders Gustavsson poängterar också vikten av att använda de lokala aktörerna när man ska genomföra den här typen av projekt. Det handlar om ett så kallat win-win-projekt där båda parterna ska få ut något bra.
Han hänvisar också till ombyggnaden av Dackehallen. Även där används lokala företag i renoveringsarbetet.



Brödet och korven kan även få sällskap av ytterligare TAIF-produkter längre fram under hösten. Anders Gustavsson avslöjar nämligen att det finns långt gångna planer på att lansera andra typer av livsmedelsprodukter.
– Vi håller på med det är just nu, men innan det är helt klart kan jag inte avslöja vad det handlar om, säger han.
Sportchefen tar sedan upp vikten av att ha ett starkt och bra varumärke på bygden.
– Det verkar faktiskt som att det mesta går att sälja så länge TAIF finns med i sammanhanget, säger han avslutningsvis.