Tors, 2008-11-20 14:25
Intresset för att engagera sig i ekonomihögskolans studentförening är stort. 45 personer har anmält sig för styrelseuppdrag mot ett 30-tal förra året. Speciellt för i år är att det kommit en motkandidat till valberedningens förslag till ordförande.
– Jag vill bli ordförande för att jag tror starkt på EHVS:s potential. Det är ett starkt varumärke med gott anseende och jag tror att jag kan ta skeppet flera steg framåt, säger utmanaren Julius Viktorsson. Han har startat en Facebook-sida där han presenterar sina idéer. Men någon större valkampanj tänker han inte driva.
– Nej, det blir inga t-shirts eller så.
Valberedningens förslag till ordförande, Tim Gustafsson, välkomnar konkurrensen.
– Det känns bra att få en utmanare. Nu blir det ett verkligt val.
Han är i dag ordförande i föreningens näringslivsutskott.
– Jag har suttit i styrelsen en termin så de flesta vet redan vad jag står för. Det känns som att föreningen har vind i seglen nu, vi har ägnat oss mycket åt problemlösande under hösten. Jag hoppas kunna utveckla föreningen och ta vara på den kompetens vi har, utveckla kontakterna med näringslivet och satsa på utbildningsfrågor. Vi har högt anseende bland medlemmar. Det visar inte minst att det är så många som vill jobba ideellt.
Avgående ordföranden Sebastian Kirchsteiger instämmer.
– Jätteroligt att finns ett så stort intresse.
Han har haft ett lärorikt år som gett många bra erfarenheter. Uppdraget är en merit när han ska ut på arbetsmarknaden.
– Ja, det värderas högt av företagen.
Men han är skeptisk till valkampanjer.
– Jag hoppas att alla medlemmar kommer till stämman. Där får kandidaterna möjlighet att presentera sig. Kampanjer tror jag inte är rätt sätt. Frågorna är viktigast, inte personen.