Visa endast rubriker

Kö till sprutorna

Nu är det dags för de över 50 att vaccinera sig. På tisdagen köade många fler än väntat.

– 161! 161! Nähä, ingen 161. 162! Susanne Andersson håller ordning på kölapparna. Klungan med femtiplussare hade samlats redan när de öppnade portarna vid 13. Varken hon eller någon av de övriga tio i personalen hade väntat sig ett sånt här tryck. Framför henne är hela entrén till Skogslyckans församlingshem fylld av människor. På lite mer än en timme har nästan 100 personer fått varsin spruta vid någon av de fyra stationerna. Johnny Käck har köat sen strax innan öppning. Inte heller han hade väntat sig såhär mycket folk.

– Men jag hade kommit hit ändå, det här är så viktigt tycker jag.

Ingvar Gustafsson är läkare som arbetar med vaccinationen. Han vet inte hur många doser de har men tror att det räcker.

– Problemet är ju där ute, säger han och pekar på massan av förväntansfulla patienter.

Det här är det största trycket de haft sedan vaccineringen började för två veckor sedan. Enligt Ingvar Gustafsson beror det på att det största antalet människor i riskgrupperna är över 50 år gamla.