Visa endast rubriker

"Jag känner mig lurad"

Ace online lovade att tillverka en hemsida utan kostnad mot att Katarina Karlssons syateljé skulle få användas som referensmaterial. Nu känner hon sig lurad och vill varna andra. Företaget menar att man bara agerat enligt sin säljpolicy.

Katarina Karlsson driver sedan årets början Ateljé sytt som nytt i Alvesta. Och det var i rollen som nyföretagare hon blev uppringd av en säljare från Ace online som ville skapa en hemsida åt Katarinas företag.

- De sa att de ville börja marknadsföra sig i Kronoberg och att de skulle tillverka en jättefin hemsida kostnadsfritt mot att jag var deras referenskund.

Katarina blev intresserad men det skulle gå fort. Redan klockan tre samma dag, onsdagen 21 juli, var avtalet tvunget att vara påskrivet.

- Försäljaren sa att det här projektet skulle avslutas vid klockan tre och att det var mycket bråttom.

Efter att snabbt ha kollat upp bolaget i ett bolagsregister och tittat på andra hemsidor de skapat valde ändå Katarina att skriva under avtalet. Ett avtal som trots den kostnadsfria hemsidan inte alls var kostnadsfritt. 499 kronor per månad exklusive moms kostade det, en summa som var för bland annat serverplats, virusskydd, högre ranking på sökmotorer och säkerhetskopiering enligt företaget.

- Redan under helgen smög det sig på en olustig känsla, att jag blivit lurad. Jag hittade många historier på nätet om folk som blivit uppringda på samma sätt och som inte kunnat komma loss från avtalen, berättar Katarina.

På måndagen mejlade och ringde hon direkt till Ace online och ville annullera beställningen. Det finns dock inget i köplagen som ger företag ångerätt vid sådan här avtal och Ace online ville inte annullera köpet.

- Det finns inget sätt vi lurat henne på, allt vi sagt kan vi hålla, säger Christian Persson, vice vd på Ace Online.

Att företaget stressat Katarina till ett beslut håller han inte med om.

- Vårt mål är alltid att kunna få in avtalet under dagen. Der är som med alla säljare, man vill stänga affären.

Katarina är medveten om köplagen för företag men tycker ändå att ett ärligt och seriöst företag borde upphäva avtalet ändå.

- De har inte kostat på mig något mer än två telefonsamtal, säger hon.

På Ace online menar man att det finns en policy kring ångerrätt.

- Om de ringer tillbaka samma dag, eller i vissa fall dagen efter så släpper vi normalt sett kunden, säger Christian Persson.

Han upplever dock att det i det här fallet inte gått att föra en dialog med Katarina Karlsson men säger att om det går att prata med henne så kanske det kan finnas en lösning.

- Det är sällan det går helt åt skogen.

Katarina säger att hon kommer försöka bestrida eventuella fakturor och fortsätta kämpa för att upphäva avtalet.

- Jag känner mig lurad och nu vill jag varna andra. Skriv inte på någonting, vilka historier de än kommer med.