Visa endast rubriker

Glaset tar hotellet till höga konstnärliga höjder

Glas från golv till talk. Bokstavligen. När Kostas nya hotell slår upp portarna kommer gästerna mötas av glasrikets konst vart de än ser.

Men fortfarande fattas mycket av glaspjäserna och dekorationerna som ska upp. Det är det fullt med hantverkare på plats, det tapetseras och målas. På parkeringen står fullt med lastpallar och containrar med skräp. Kommer verkligen hotellet bli helt klart till invigningen på lördag?
- Ja! svarar hotellchef Mia Eskengren med eftertryck och fortsätter, vi är klara redan på fredag eftermiddag. Då kommer de första gästerna hit och vi har en liten smygpremiär.

Det är så kallade kändisar som är inbjudna för att premiärsova på hotellet natten till lördagen. Rummen på hotellet är alla inredda med glas från de sju kända formgivarna som tillsammans med arkitekter och hantverkare har skapat hotellets utseende.
Åsa Jungnelius har stora nagellack i glas i badrummen och väggprydnader. Men hon har även inrett spa-avdelningen och hennes signum, smink i jätte­format, finns såklart på plats.
- ?Jag kallar den här installationen med nagellack Make It All Up. Med smink kan vi skapa den bild vi vill visa av oss ­själva.

Kjell Engman har varit med från allra första början och var den som drog in de andra formgivarna i projektet. Hans hjärtebarn är glasbaren och framförallt poolen med konst infälld sarkofager i botten.
- När jag dör ska de balsamera mig och lägga mig i mittensarkofagen, säger han och ler pillimariskt.

Entreprenören bakom det hela är Torsten Jansson, vd för New Wave Group som äger Orrefors Kosta Boda. Hans vision av ett hotell för tre år sedan har mer än uppfyllts men han har blandade känslor inför invigningen.
- Jag känner mest glädje men är något nervös när jag ser mig omkring. Men jag har ett löfte om att det ska vara helt färdigt på lördag.