Visa endast rubriker

Fasta telefonin ännu inte tillbaka

Det kommunala bostadsföretaget Allbohus Fastighets AB har skrivit brev till Telia. Orsaken är att många av Telias abonnenter i Alvesta inte ännu fått tillbaka sin fasta telefoni, som de varit utan i över tre veckor.

Brevet skrevs i förra veckan.
–Vi vill hjälpa våra hyresgäster och alla vet hur det är att ringa till Telia och komma fram. Vi uttrycker, att det är viktigt att telefoner fungerar, säger Stefan Fransson, Allbohus.
Den fasta telefonförbindelsen bröts för ett 40-tal abonnenter omkring den 20 mars.

De som drabbades var Allbohus hyresgäster på Gröna gatan. En del av dem har trygghetslarm. Telefonförbindelsen återupprättades igen efter en dryg vecka. För att avbrytas igen för många. Nu är de drabbade mer eller mindre desperata.
Fransson har förståelse för att situationen är svår. Trots att privata telefoner inte är bostadsbolagets angelägenhet har bolaget skrivit brevet till Telia.
– Vi har felanmält porttelefonerna i området. Det är åtta ingångar. De som bor där kan komma in, de har koder, men porttelefonen funkar inte för besökare, de kan inte komma in, säger Fransson.

– Men trygghetslarmen är viktigare än porttelefonerna. Det är jätteallvarligt, när inte trygghetslarmen fungerar. Många som bor i området är gamla med trygghetslarm, säger han.
Något svar på brevet har inte kommit än.
– Jag förstår till fullo att de som bor i området är irriterade och besvikna. Det ska inte ta så här lång tid att reparera, säger Karin Nordlund på Telias presstjänst.
Under måndagens eftermiddag försöker Karin Nordlund få svar på frågorna varför vissa abonnenters telefonlinjer inte kunnat återupprättas. Men hon lyckas inte och lovar återkomma under tisdagen.