Visa endast rubriker

Falsk e-post till Netatonce-kunder

Privatkunder till internetleverantören Netatonce har drabbats av falska e-postutskick med uppmaningen att lämna ut sina användarnamn och lösenord.

– Det är tredje gången vi råkar ut för dessa attacker, säger Henrik Edegård, vid Netatonce i Växjö.

I e-postmeddelandet som har gått ut till de kunder som är anslutna till Netatonces internet-abonnemang uppmanas man att bekräfta sin e-identitet genom att uppge användarnamn, lösenord och födelsedatum. Enligt utskicket handlar det om en uppgradering av databasen. Uppdateringen måste ske inom tre dagar, annars stängs e-postkontot av, påpekas det i utskicket.

Fast meddelandet är falskt och Netatonce vädjar till all sina kunder att ignorera utskicket och genast radera det.

– Det är inte första gången det händer. Och tyvärr är det alltid några som lyder den falska uppmaningen, säger Henrik Edegård.

Netatonce skulle aldrig uppmana sina kunder att lämna ut sina lösenord och användarnamn, förklarar han vidare.

Någon varning från internetleverantören Netatonce till sina kunder skickas dock inte ut. Istället skriver Netatonce på sin hemsida att e-posten är falsk och kommer från något annat håll.

Syftet med den falska e-posten är att få tillgång till enskilda kunders användaruppgifter och på så sätt hacka sig in i datorsystemen. Detta kan drabba både kunden själv och företaget Netatonce.

– Bland annat kan det användas för att komma igenom spamfilter, förklarar Henrik Edegård.

Netatonce startades 1997 och har privat- och företagskunder på 25 orter i landet.