Visa endast rubriker

Får se matte med nya ögon

Pest och pina. Så kände Petra Krook för matteundervisningen när hon gick i skolan. Nu pluggar hon vidare för att dagens unga ska kunna se matematiken med andra ögon.

Sedan årsskiftet har anställda i Växjös barnomsorg kunnat fortbilda sig genom den statliga satsningen Förskolelyftet. Under våren fick tio förskollärare och två barnskötare chans att läsa de kurser de sökt. I höst studerar en ny grupp anställda; sex förskollärare och fem barnskötare.
Petra Krook, förskollärare på Grimman på Teleborg, är en av dem och hon ser verkligen fram emot att få lära sig mer.
– Jag har jobbat sedan 1987 och känner att jag gärna vill komma vidare och få lite mer på fötterna. Det är en jättebra möjlighet som ges genom Förskolelyftet.
För Petra blir det en höst med halvtidsjobb på Grimman, kombinerat med tjänstledighet för studier på Linnéuniversitetet. En 15-poängskurs om små barns matematik- och språkutveckling står på programmet.
– I den nya läroplanen som kommer från och med nästa år trycker man ännu mer på matematik. Det gäller att få upp ögonen och se matematiken på ett annat sätt än när jag gick i skolan.
I den barngrupp Petra Krook jobbar finns ett-,­­ två- och treåringar, och även för så små barn kan matematik vara ett viktigt inslag i vardagen. Det handlar om begrepp och rumsuppfattningar, inte om att räkna ett plus ett är två.
– Det är så mycket i vardagen som egentligen handlar om matematik, när vi dukar bordet, när vi sorterar leksaker, när vi går och handlar med barnen.
Petra Krook ser fram emot en spännande höst med nya kunskaper och möten med nya människor.
Att fortbildning kan betyda mycket vet redan Erica Karlsson. Hon är barnskötare på Kalvsviks förskola och var tjänstledig för studier i våras. Då handlade det om matematik och språkutveckling genom utomhuspedagogik, en 7,5-poängskurs på Malmö högskola.
– Det kändes bra att också vi barnskötare fick möjlighet att studera och det ville jag inte missa. Nu har jag haft tid att läsa en hel del böcker som jag inte skulle ha orkat med annars. Att få träffa och diskutera med andra barnskötare har också varit intressant. Det här har gett mig jättemycket, säger Erica Karlsson.
Efter 13 år som dagbarnvårdare och fem år som barnskötare funderar hon lite över vad som väntar framöver när den nya läroplanen trätt i kraft. Oron finns att arbetsuppgifterna för barnskötare kommer att se annorlunda ut.
– I dag jobbar förskollärare och barnskötare lika med utvecklingssamtal och dokumentation, om vi förlorar de delarna blir det inte samma glädje i jobbet. Men ingen verkar riktigt veta vad som gäller.
Erica Karlsson är inte främmande för att vidareutbilda sig till förskollärare, tvärtom, men allt är en ekonomisk fråga. Ett nytt förskolelyft skulle förstås lösa den saken?...