Visa endast rubriker

Elevens lärande också något för rektor

Bra för lärarna, eleverna och rektorerna själva - så tas den nya given emot då rektorerna fått ge sig in mera i vardagens pedagogik och kunskapsöverföring i skolorna:
– Jättebra, konstaterar rektorer, lärare och elever vid Fagrabäckskolan i Växjö.

Om hur det varit under senare år går meningarna isär. Vissa hävdar att rektorerna blivit fångar i en pappers- och mötesfylld vardag. Andra menar att pedagogisk ledning och diskussion ändå funnits, som verksamhetschef Mia Granqvist:

– Skolledarnas vardag har inte alls enbart bestått av "papper och möten". De har kunnat vara med ute hos lärare och elever. Men vi ville satsa ännu mera på det.

Därför satte ledningen för Växjös skolor för ett år sedan igång ett särskilt projekt med ett stöd på 4 miljoner kronor. Meningen var att rektorerna skulle frigöras mer från administration och lägga lite mer tid på det pedagogiska ledarskapet:

– Vi vill se dem mer närvarande i verksamheten där de kan bekräfta och stödja pedagogerna, säger Mia Grankvist.

– Vi har varit bra på att mäta och testa, men vi behöver bli bättre på att analysera resultaten, på att granska och självvärdera hur vi arbetar och når målen.

Bo Carlsson och Caroline Hedenbergh, rektor respektive bitrände rektor, välkomnar förändringen:

– Detta är väldigt positivt, absolut!

– Det är naturligtvis bättre att som ledare direkt se hur det är på lektionerna - där jag kan få kunskap av läraren och han/hon av mig, säger Bo Carlsson.

För Caroline Hedenbergh känns förändringen som är på gång bra:

- Jag har kunnat vara ute lite mer och dra ner lite på tiden för administrativa uppgifter.

– Och i våra diskussioner med lärarna lär vi oss tillsammans hur man ännu bättre kan förmedla kunskap.

Väljer vi ett exempel på utvecklingsarbete vid Fagrabäck kan det vara att lärare från alla årskurserna möts och pratar om ett elevarbete för att sen tillsammans se hur en bra utvecklingsplan för denna elev kan se ut.

Två personer, en från Åryd och en från Furuby, har under året särskilt jobbat med detta Projekt Fagrabäck.

Ytterligare fart lär pedagogiska ledarskapet utvecklas till våren då ännu en biträdande rektor kommer till skolan.