Ons, 2009-10-28 07:16

Vattnet i kranen blir 1,19 kronor dyrare per kubikmeter nästa år för Växjöborna och kommer att kosta 12 kronor inklusive moms.
Däremot höjs inte kostnaden för avloppet.
Sammanlaget kommer den fasta avgiften och den rörliga delen att innebära en taxehöjning på 3,2 procent för vatten och avlopp.
För en normalvilla motsvarar det en kostnadsökning på 228 kronor om året, enligt kommunens egen beräkning. För en lägenhet blir kostnadsökningen i genomsnitt 165 kronor.
Formellt beslut om taxehöjningen fattas av kommunfullmäktige under hösten.