Visa endast rubriker

Volvo måste verka svenskt

Volvos varumärke behöver inte påverkas av ett ägarbyte.
Det viktiga är vad de nya ägarna tänker göra med företaget, påpekar flera experter som TT talat med.

Alla är överens om att ett ägarbyte i sig knappast påverkar varumärket.
– Det viktiga är vad som händer i Sverige, där vi fortfarande anser att Volvo är svenskt även om det inte varit det på många år. Här kommer det att få stort utrymme i medierna och det kommer säkert att påverka en del konsumenter som anser att man inte kan köpa kinesiskt. Med det är något som kommer att gå över väldigt fort, säger Bo Albertsson, vd på pr-företaget Hill & Knowlton Sverige.
Det handlar enligt Albertsson också om att kineserna inte ska börja tumma på vissa principer.
– Om de börjar kompromissa, till exempel i fråga om hur de behandlar anställda, om den tekniska kvaliteten eller i fråga om Volvos interna och externa kommunikation så kommer varumärket att förlora kapital, tillägger han.
Henrik Sjödin, varumärkesexpert på Handelshögskolan i Stockholm, är inne på samma linje.
– Det beror lite på vad budet innebär och vad som händer med produktionen. Om den skulle flyttas till Kina får det självklart effekter på varumärket.
Bengt Håkansson på Brand Clinic påpekar också att Volvo måste fortsätta uppfattas som svenskt på den svenska marknaden.
– Om Volvo uppfattas som svenskt kommer företaget att fortsätta ha en svensk kultur i varumärket. Då spelar det mindre roll vem som äger Volvo. Det viktiga är vad den nya ägaren gör, men det vet vi ju inget om i dag, säger Bengt Håkansson.
Men redan de senaste tio månadernas rykten och spekulationer om en försäljning har skadat Volvo. Enligt Henrik Sjödin måste ju varumärket kunna ingjuta en viss trygghet och beständighet, vilket har rubbats av processen.
– Är det till någon tröst så gäller detta ju många tillverkare i bilbranschen. Det är ju inte på något sätt unikt för Saab och Volvo.