Ons, 2010-04-07 16:09
Samarbetsavtalet mellan Volvoägaren Renault och Volvokonkurrenten Daimler kan leda till strid på Volvos bolagsstämma.
– Det känns olustigt, säger Christer Gardell, vars Violet Partners kontrollerar 5,5 procent av rösterna i Volvo.
Fordonsjättarna Renault och tyska Daimler ska inleda ett strategiskt samarbete kring utvecklingsprojekt om bland annat motorer och elbilar. Affären innebär också ett visst korsägande där även Nissan finns med på ett hörn.
Renault som kontrollerar 21 procent av Volvo AB:s aktier har stort inflytande i den svenska lastbilskoncernen med bland annat förre Renaultchefen Louis Schweitzer som ordförande i Volvos styrelse.
Riskkapitalfonden Cevians vd Christer Gardell hävdar att det finns risk för att Renaults representanter i Volvos styrelse läcker från Volvo till konkurrenten Daimler.
– Det här innebär att Renault och Daimler, det vill säga Volvos främsta konkurrent, inleder ett djupt strategiskt samarbete. Det är första steget i ett samarbete som kommer att fördjupas och utvecklas, säger Gardell.
– Det känns olustigt att Renault sitter med full insyn i AB Volvos styrelse.
Han utesluter inte att det kan bli en batalj mellan svenska och franska ägare på Volvos bolagsstämma i nästa vecka.
Carina Lundberg Markow, ägaransvarig på Folksam, tycker beslutet om strategiskt samarbete mellan Volvo-ägaren Renault och Daimler innehåller ungefär samma problematik som Volkswagens starka position i Scania.
– Vi ser en stark europeisk ägare som flyttar fram sina positioner. I Scania-fallet plockar man in helt egna styrelseledamöter, utan att förankra det hos övriga ägare. I Volvo-fallet inleder storägaren ett strategiskt samarbete med den värsta konkurrenten, säger hon.
Hon tillägger att hon litar på att den svenska ägarsfären i Volvo, kring Handelsbanken, håller koll på de övriga aktieägarnas intressen.
– Om Handelsbanken kan se att detta leder till jävsproblem finns det stora möjligheter för Handelsbanken att mobilisera ett stort antal svenska aktieägare till en kraftfull protest.
Det har länge förekommit spekulationer om att Renault är på väg att sälja sina Volvoaktier. Nu kräver Aktiespararna ett klarläggande från Renault.
– Detta kan vara en signal från Renault om att det finns Volvoaktier att köpa, säger Günther Mårder.