Visa endast rubriker

Villaägare fick elräkning på 70 000 kronor

När Christina Holgersson öppnade brevet från elleverantören fick hon en chock. De krävde henne på 70 000 kronor - två och ett halvt års elförbrukning.
– Jag trodde att det var en bluffaktura, säger hon.

Christina Holgersson hade inte fått någon räkning från elleverantören Kraft och kultur sedan mars 2008. Hon reflekterade inte över det, utan trodde att företaget samordnat fakturorna med nätbolaget Eon.
– De bytte ut elmätarna ungefär samtidigt och därför trodde jag att de kanske gått ihop, säger hon.
Så var inte fallet. I tisdags kväll fick hon räkningen för de två och ett halvt år som fakturorna uteblivit - 69 300 kronor.
Christina Holgersson är långt i från ensam. Flera hundra kunder har drabbats på samma sätt. Hendrik Ekholm som sköter fakturorna hos Kraft och kultur menar att det handlar om de utbytta elmätarna.
– Vi har inte fått uppgifterna från nätbolaget. Det är ett stort problem och vi tar på oss det ansvaret.
Elleverantören var medveten om problemen, men gav inte kunderna någon information. Hendrik Ekholm menar att de kunde ha skickat ut information, men anser inte att det hade gjort någon skillnad.

Vad ska ni göra nu?

– Vi har gått efter de allmänna avtalsvillkoren och ger dessutom ytterligare rabatt. De drabbade kommer få 15 procents avdrag på fakturan och amorteringsfri avbetalning i två och ett halvt år. Vi kommer också se till att vi får rätt information från nätbolagen i framtiden, vi jobbar på det.
Men Christina Holgersson tycker inte att den ekonomiska biten är viktigast
– Det är tillvägagångssättet som gör mig så förbannad. Det känns inte som att de är seriösa. Ett seriöst företag skulle inte göra så här, säger hon.