Visa endast rubriker

Tåg till Europa allt populärare

När flyget ses som miljöbov tar fler tåget utomlands. Tågcharter och interrail är succéer, men än går det inte att köpa reguljär utlandsbiljett på nätet.

– Inget tågbolag har hittills mäktat med att lägga ut försäljningen av internationella biljetter på webben. Det är väldigt komplicerat, säger Sven-Ingvar Håkansson, informatör på SJ, till TT.

På sin hemsida länkar SJ till tyska Deutsche Bahn (DB), som har tågtider för nästan hela Europa. Men när man väl ska köpa tågresan ut från Sverige måste det göras via SJ:s telefonförsäljning eller någon av företagets sex resebutiker. Inget av alternativen har öppet på helgerna.

En anledning till krånglet är, enligt Håkansson, att tågtrafiken hanteras av nationella tågbolag som ännu tänker och fungerar nationellt, även om det exempelvis länge gått direkttåg Malmö–Berlin och tyska och franska snabbtåg numera kör långt in i varandras länder.

Just när det gäller snabbtåg planeras samordning av tidtabeller och bokningssystem i Europa. SJ hoppas att även Sverige ska satsa på riktiga snabbtåg på egen bana från Stockholm via Danmark till Hamburg, för direktanslutning till kontinentens snabbtågsnät. Nuvarande stambanor räcker inte för dagens täta trafik, där X 2000 samsas med godståg och regiontrafik.

– Ju snabbare vi kör, desto fortare kommer vi bara i fatt ett annat tåg, suckar Håkansson.

SJ: framgångsrecept för tågresor utomlands är interrailkort och tågcharter. Under januari–september i år såldes 21 000 interrailkort, en ökning med 10 000 från förra året.

– Nästan lika många vuxna som ungdomar köper, säger Håkansson.

Korten finns i flera varianter som ger från fem dagars upp till en månads fritt tågresande. Bland resenärerna finns, enligt SJ, miljömedvetna, flygrädda, folk som tågluffade i sin ungdom och de som vill se själva resan som något mer än en transport från A till B.

Ungefär samma kategorier har också nappat på tågcharter, som hittills främst gått till mål i Italien, Österrike och Ungern. Researrangören köper platser, ibland hela vagnar, på ordinarie tåg och har ofta även reseledare eller tågvärd med.

– Vår hittills snabbast växande verksamhet, säger Marie Malmros, informatör hos Fritidsresor,.

Men volymerna är ännu blygsamma. Startåret 2007 sålde företaget cirka 800 resor med tågcharter, i år omkring 5 000 och nästa år planeras uppåt 8 000.

Vingresors notering startsäsongen 2008 är cirka 1 400 resor.

Men företagen är överens om att tågcharter kan fortsätta växa. Njutning och tid är nyckelord i marknadsföringen.

– Ett annorlunda sätt att semestra på. Själva resandet blir en upplevelse, säger Magdalena Öhrn, informationschef hos Ving.

Båda ökar satsningen nästa år. (TT)