Visa endast rubriker

Skräck och kvinnor i höstens filmstudioprogram

Som en odödlig fortsätter filmstudion i Sölvesborg att presentera sina program. Denna höst ser styrelseledamot Bertil Pehrsson an med skräckblandad förtjusning.

Höstens program bjuder på åtta filmer plus en skräckfilm. En spöklik slump har knutit samman filmerna i ett tema.
– Jag hade faktiskt inte tänkt på det, men fem av filmerna är regisserade av kvinnor. Och många av dem handlar om kvinnor som försöker bryta sig upp eller ut ur situationer, på något sätt, säger Bertil Pehrsson.
Bra tycker han om att slippa könskvotera medvetet, att det gett sig av sig självt. Mest nyfiken är Pehrsson på den turkiska filmen De tre aporna av Nuri Bilge Ceylan, ett sepiafärgat långsamverkande verk.
– Typisk film som aldrig skulle komma upp på biograferna, säger Bertil Pehrsson.
För medlemmar och i mån av plats visas i höst även skräckfilmen Barnhemmet. Men först en föreläsning av Anna Arnman, filmvetare från Lund som doktorerat på skräckfilm. Hon ställer bland annat frågan om vårt till synes outsinliga behov av skräck. Men Barnhemmet slår knappast Bertil Pehrssons värsta filskräckupplevelse, The Innocent.
– Den är så psykologiskt otäck, säger han. Det är knappt jag vågar sova efter jag sett den.