Visa endast rubriker

Skilda meningar om ny skolplan

Sällan har aulan på Högavångsskolan varit så fullsatt. Men när nya skolplanen presenterades var lärare och skolpersonal från hela kommunen på plats. Efteråt var responsen blandad.

Rolf Persson (S), utbildningsnämndens ordförande, berättade om det dokument som hela skolväsendet, från förskolan till gymnasiet, nu ska jobba efter.
–?Tanken är att det ska vara ett levande dokument att användas av oss alla, inte en hyllvärmare.
–?Ni fyller den med innehåll efter de ramar som vi har lagt fram, säger Rolf Persson.
Skolplanen vilar på FN:s barnkonvention, speciellt tredje artikeln om att ”barnets bästa alltid skall komma i första rummet”. Två områden som Rolf Persson tryckte lite extra på under presentationen var:
• Lust och motivation att lära.

–?Saknar man lust och motivation blir det väldigt svårt. Det är viktigt att stödja lusten att lära sig nytt.
• ”Uppdrag Zlatan”.

–?Vi ska ta fasta på det ett barn är bra på och utveckla det.
Skolplanen som tagits fram i samverkan mellan politiker, skolpersonal, elever med flera väljer att även utse två specifika mål. I årskurs 2 ska alla elever kunna simma 200 meter och alla ska ha knäckt läs­koden.
Planen ska utvärderas varje år. Under varje ny mandat­period ska den också genomgå en större revision.
Elisabeth Fridén, bild- och barn och fritidslärare på gymnasiet, var med på genomgången.
–?Grundtanken med skolplanen är god och jag tycker det är bra att den trycker på lusten att lära, Zlatan med mera. Frågan är hur vi ska göra?
Hon får medhåll av kollegan Marianne Perälä, lärare på Individuella programmet.
–?Nu ska vi diskutera det här i arbetslagen. Målen är lätta att sätta, men hur ska vi nå dit?
Att skolplanen ska utvärderas årligen tycker de båda är bra, även om Elisabeth Fridén ser vissa problem.
–?Innehållet är på sina ställen så svepande att det blir svårt att göra det. Men målet med skolplanen, att vi ska dra åt samma håll allihop, tycker jag är bra.
Hon framhåller att de är många bland lärarna som upplever frustration över kommunens ekonomiska läge.
–?Kommunen ger med ena handen och tar med den andra. Det är lätt att bli lite nedslagen då.
–?Speciellt som vi inte kan göra något åt ekonomin, säger Marianne Perälä.
En av de saker Skolverket har kritiserat är bristen på uppföljning. Nu tar utbildningsnämnden rejäla tag för att råda bot på det. Under läsåret 08–09 kommer genusarbetet samt normer och värden att följas upp och utvärderas.